Kortex portál, a mindennapokról!

Csökkenő gépjármű biztosítási díjak mellett szigorúbb kárrendezés


Az elmúlt években a gépjármű biztosítások díja erőteljes zuhanásnak indult. Éppen e miatt a biztosító társaságok nagy figyelmet fordítanak a balesetek kivizsgálására. A csökkenő gépjármű biztosítási díjak mellett szigorúbb kárrendezés várható, hiszen csak így szűrhetők ki a biztosítási visszaélések. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ közleményt adott ki, melyből kiszűrhető, hogy a vizsgálatok azokban az esetekben lesznek sokkal kiterjedtebbek és alaposabbak, amikor a baleset és annak bejelentése között feltűnően hosszú idő telik el, vagy ha egy baleset során a gépjármű sérülései nem tűnnek összekapcsolhatónak – nem egyértelmű, hogy az elemek egy ugyanazon baleset során sérülhettek.


Azokban az esetekben, amikor a bejelentés késve történik meg, a biztosítók a megszokottnál sokkal alaposabb vizsgálatot folytatnak le, melyek következében egyre többször történik különböző arányú kármegosztás. Az FMABISZ véleménye szerint a biztosított ügyfelek részére az lehetne a legkedvezőbb megoldás, hogyha bevezetnék a direkt kárrendezést, ami azt jelentené, hogy az ügyfél kárát nem a vétkes fél biztosítója rendezi, hanem a kárt elszenvedő fél saját biztosítója. Ezt a megoldást egyébként a biztosítási piac szereplői már többször felvetették. Mivel csökkenő gépjármű biztosítási díjak mellett szigorúbb kárrendezés amire számítani lehet, így a problémás, körülményes ügyintézés elkerülése érdekében az ügyfeleknek érdemes minden apró mozzanatra odafigyelniük, Ilyen például a bejelentés gyors megtétele, melyet ma már akár telefonon is meg lehet tenni, ami persze nem váltja ki a kárbejelentő kitöltését, de az ügyet el lehet indítani addig is. A kárbejelentőt a szenvedő és a vétkes félnek is alá kell írnia, mivel a károkozás elismerése csak ilyen módon hivatalos. A baleset körülményeiről, a helyszínről fényképet kell készíteni és természetesen amennyiben személyi sérüléssel járó baleset történik, azonnal rendőrt kell hívni. Csak ezzel szűrhető ki, hogy a vétkes fél esetleg ittasan vezetett-e, de abban az esetben is szükséges a rendőrség hívása, ha a felek a felelősség megállapításában nem tudnak dűlőre jutni.

A legtöbb vitát biztosító és ügyfél között az okozhatja, amikor totálkáros baleset történik, ilyenkor, amennyiben a biztosító által számított érték lehet, hogy kevesebb a kínált vételárnál. Ebben az esetben  arra kell kérni a biztosítót, hogy a totálkáros gépjármű értékesítésével bízza meg a szerződött kereskedőjét, ez megoldás lehet arra, hogy a roncsértéket a korrigáltatni lehessen.